W jakiej jakości nagrywam filmy ślubne?

Od lat do fotografii i filmu używam sprzętu japońskiej marki Nikon. Zaczynałem wraz żoną na starych, półamatorskich lustrzankach, a obecnie pracujemy na najnowszej generacji bezlusterkowcach Nikon Z.

Sprzęt staram się dobierać tak, żeby mi służył jako odpowiednie narzędzie do konkretnego zadania. I tu jest ważne to, jaki mam stosunek do filmów ślubnych – chcę, żeby miały jak najbardziej kinowy wygląd, estetyczne kolory-jak z taśmy światłoczułej. Kadry, które niosą za sobą jakąś historię.

Dlaczego?

Bo sam czytam stosunkowo dużo książek, słucham muzyki z przekazem i bardzo inspiruje mnie dobre kino. Uwielbiam ambitne filmy z dobrym storytellingiem. Dlatego chciałbym, żeby moje filmy były nie tylko dokumentacyjnym zapisem audiowizualnym z dnia ślubu, ale żeby budowały osobistą historię. Kinowe kadry, piękne kolory, odpowiednie tempo narracyjne dostosowane do osobowości Pary Młodej, do klimatu i miejsca uroczystości.

Dlatego filmy nagrywam w większości 4K, która jest już bardzo szczegółową rozdzielczością do oglądania filmów na dużym ekranie. Pliki są nagrywane w kodeku, który ma bardzo dużą ilość i gęstość kolorów (10 bit 4:2:2), a także tak zwany płaski profil N-log. Jest to surowy plik video nagrany bez kontrastu i saturacji kolorów (dlatego jest szary i wypłowiały), ale dzięki temu jest bardzo plastyczny i podatny na obróbkę w postprodukcji.

Zobaczcie sami:

Color grading (czyli korekcja kolorów), jest to standardowy proces obróbki płaskiego video nagranego w trybie Log. W ten sposób nagrywa się i koloruje filmy fabularne, reklamy w telewizji czy też teledyski muzyczne znanych gwiazd. Tak pracują profesjonaliści. Co prawda wymaga to ode mnie większej pracy niż nagrywanie od razu ,,na gotowo”, ale efekt jest tego wart 🙂

Kolejną rzeczą, która wpływa na jakość moich filmów jest rodzaj matrycy aparatu. Używam wyłącznie sprzętu z pełnym rozmiarem sensora, czyli z tak zwaną ,,pełną klatką”. Nie wgłębiając się zbytnio w szczegóły techniczne, daje mi to wysoką światłoczułość, dzięki czemu obraz wygląda dobrze w miejscach z małą ilością światła oraz niesamowitą plastykę – tło ma piękne rozmycie.

Jasne, wysokiej jakości optycznej obiektywy to kolejny game changer. Używam ogniskowych 35 mm f.1.8, 50 mm f.1.8 oraz zooma 28-75 f.2.8. Dzięki szerokiemu mocowaniu Nikon Z i zastosowaniu jakościowych materiałów optycznych, do serca aparatu dociera dużo światła, dając wspaniały obraz. Różnorodność ogniskowych (szerokość i perspektywa ,,widzenia” obiektywu) pozwala mi nagrywać sceny od szerokich planów, przez zbliżenie do detalu. To kompletne narzędzia do stworzenia Twojej historii.

Myślę, że mniej więcej przybliżyłem Wam temat jakości nagrywania filmów. Nie jest to kompletny poradnik o sprzęcie i nowinkach technicznych, bo o tym można by pisać godzinami. Miałem zamiar odsłonić Wam trochę kulis mojej pracy i jakie wykorzystuje do tego narzędzia.

Ale zdradzę Wam jeszcze jedną ważną tajemnicę… moim najważniejszym narzędziem jest kreatywność i otwartość na dobrą współpracę między nami 🙂 Sprzęt to tylko pomoc w robieniu dobrego filmu.